25.1.08

Mercan Dede - 800 (Doublemoon, 2007)

Mercan Dede veya Arkın Allen veya gerçek adıyla Arkın Ilıcalı. Türkiye'nin bana göre en başarılı müzisyenlerinden birisidir kendileri. Tasavvuf müziğine gönül vermesinin yanında muhteşem bir çalgı olan neyde de neyzenlik mertebesine erişmiş olması ayrıca değerini artırıyor bende.

Geçen sene Güldestan müzikaline gitmemin tek sebebi müziklerini onun hazırlamış olması ve bundan kaynaklanan merakımdı. Gittiğimde ise bu merakın çok da yerinde olduğunu gördüm. Gerçekten çok başarılı bir koreografi eşliğinde kulaklarda yer edecek derecede güzel namelerle süslü bir performanstı.

Ama şimdi "Su", "Seyahatname", Journeys Of A Dervish", "Nar", "Sufi Dreams" ve en son "Nefes" adlı albümleriyle bizi apayrı tadlara ulaştıran bu sanatçının yeni albümü 800'e. Albüm Mevlana'nın doğumunun 800. yılına adanmış ve adı da oradan geliyor. Kapak çok güzel dizayn edilmiş ve içinde "Bencileyin Ark'ın" tarafından Hz. Mevlana'ya yazılmış güzel de bir mektup var. Dede tarafından Mevlevi olan ancak inançla realist ve Darwinist olması sebebiyle pek ilgisi bulunmayan beni dahi gerçekten etkiledi bu yaklaşım. Alakasız da olsa bana göre gelmiş geçmiş en önemli erkek vokallerden olan Nusrat Fateh Ali Khan sevmesine de memnun oldum albüm kapağında belirtmiş olduğu üzere.

Albüm şu ana kadar geniş bir kesim tarafından popülist olarak nitelendirildi. Bunun bir sebebi albümde bugüne kadar diğer albümlerinde karşımıza çıkmamış olan Ceza ve Yıldız Tilbe vokalleri. Hani o açıdan haklı olunabilir fakat bence müzikal açıdan genelde hiç de öyle bir izlenim vermemiş Mercan Dede. Albümün açılış parçası "800"'ü vokali silip dinlesem anca bu kadar etkilenebilirim. Ceza'nın yazmış olduğu sözler ise albümün aidiyetine tamamen uyuyor. Trompetler bana biraz ilginç geldi sadece parça boyunca. Onun haricinde her haliyle yakışmış parça. Ama arkasından bir "Yol Geçen Hanı" geliyor ki kulaklara şenlik.

Albüm içerisinde "Mercanistan" bana fazlasıyla Balkan havası geldi ve pek albüme oturtamadım açıkçası. Hani diğer parçalardan fersah fersah ayrı bir kulvarda. Benzeri "Güneş Doğudan Doğar"'da var aslında ama tablaya olan saygımdan dolayı eleştiremiyorum burada. Yine de Nusrat Fateh Ali Khan vokali her an gelebilir diye bekliyor insan. Son olarak da "Tutsak" işin bir nebze hafif yönünde kalıyor. Özellikle Mercan Dede'nin yaptığı müzikal açıdan yoğun parçalar düşünüldüğünde. Misket havası ne alaka? Arkasından gelen Ceza ve parçaya kafası güzelmişcesine vokal yapan Yıldız Tilbe de cabası.

Her şeye rağmen sonuç olarak genelinde beğendiğim bir albüm. Evet diğer Mercan Dede albümleri gibi Sufizm üzerine konulu bir mantaliteyle yerleştirilmemiş tüm parçalar ama onları birazcık kenara ittiğimizde karşımıza yine bildiğimiz o güzel çalışmalar çıkıyor. Tek umudum yine o benzer albümlerden birini bize sunması. O ana kadar bu albümü alıp dinlemenizi tavsiye ediyorum.

MP3: Mercan Dede - 800
MP3: Mercan Dede - Yol Geçen Hanı


Mercan Dede'nin resmi sitesi
Mercan Dede @ MySpace
Albümü satın almak için

Hiç yorum yok: